The Kabul Times.
World

US denies Iran state media report saying prisoner swap agreed

By: aljazeera

The United States has immediately denied a report by Iran’s state-run broadcaster that deals had been reached between Tehran and Washington that would see prisoners swapped and Tehran receive billions of dollars.
An unnamed official quoted by Iranian state TV said earlier on Sunday that a deal made between the US and Tehran involved a prisoner swap in exchange for the release of $7bn in frozen Iranian funds.
The state TV report, quoting the unnamed Iranian official, also said British-Iranian national Nazanin Zaghari-Ratcliffe would be released once Britain had paid off a debt on military equipment owed to Tehran.
A British Foreign Office official played down that report.
Iran state TV had quoted the official as saying: “The Americans accepted to pay $7bn and swap four Iranians who were active in bypassing sanctions for four American spies who have served part of their sentences.” It did not name the Iranians that Tehran sought to be freed.
US State Department spokesman Ned Price immediately denied the Iranian state TV report.
“Reports that a prisoner swap deal has been reached are not true,” Price said.
“As we have said, we always raise the cases of Americans detained or missing in Iran. We will not stop until we are able to reunite them with their families.”
Biden’s chief of staff Ron Klain also denied the report on the US, telling CBS’s Face the Nation that “unfortunately that report is untrue. There is no agreement to release these four Americans.”
“We’re working very hard to get them released,” Klain said. “We raise this with Iran and our interlocutors all the time but so far there’s no agreement.”
Iran’s envoy to the United Nations, Majid Takht Ravanchi, said later on Sunday the report could not be confirmed, adding that Tehran has always called for a full prisoner exchange with Washington.
Tehran holds four known Americans now in prison. They include Baquer and Siamak Namazi, environmentalist Morad Tahbaz, and Iranian American businessman Emad Shargi.
The reports by Iranian state television come amid a wider power struggle between hardliners and the relatively moderate government of Iranian President Hassan Rouhani. That conflict has only grown sharper as Iran approaches its June 18 presidential election.
The broadcaster long controlled by hardliners has aired similarly anonymously sourced reports contradicting diplomats in Vienna trying to negotiate a return to its nuclear deal with world powers.
It was not immediately clear if Sunday’s report represented another means to disrupt negotiations by Rouhani officials or sabotage any potential negotiations with the West over frozen funds and prisoner exchanges.
Iranian state television also quoted the official as saying a deal had been reached for the United Kingdom to pay 400 million pounds ($553m) to see the release of Zaghari-Ratcliffe.
British officials downplayed the report. The Foreign Office said the country continues “to explore options to resolve this 40-year old case and we will not comment further as legal discussions are ongoing”.
Last week, Zaghari-Ratcliffe was sentenced to an additional year in prison, her lawyer said, on charges of spreading “propaganda against the system” for participating in a protest in front of the Iranian embassy in London in 2009.
That came after she completed a five-year prison sentence in Iran after being convicted of plotting the overthrow of Iran’s government, a charge that she, her supporters and rights groups deny.
While employed at the Thomson Reuters Foundation, the charitable arm of the news agency, she was taken into custody at the Tehran airport in April 2016 as she was returning home to Britain after visiting family.

Related posts

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More

The Kabul Times.